طبق آخرین آمار مالی منتشر شده توسط شرکت Ampere Analysis، به نظر میرسد که صنعت بازی در سال گذشته درآمد هنگفتی داشته است. بنا به گفتهی پیر هاردینگ رولز، رئیس بخش تحقیقات بازی این شرکت، این صنعت در مجموع ۶۰ میلیارد دلار از فروش کنسولها، بازیها و سرویسهای اشتراکی مرتبط با آن در سراسر جهان درآمد کسب کرده است.
این میزان بدون شک بالاتر از درآمد سالهای گذشته محسوب میشود. هاردینگ رولز معتقد است که کمبود کنسولهای نسل نهمی ایکسباکس و پلیاستیشن این عدد را با حاشیهی قابل توجهی کاهش داده است. به گفتهی وی، افزایش درآمد صنعت بازی را از طرفی میتوان به گسترش سرویسهای اشتراکی مانند سرویس گیم پس نیز نسبت داد. او گفت:
افزایش هزینهها به دلیل قیمت بالاتر کنسولهای جدید موجود در بازار و افزایش کاربران سرویسهایی مانند گیم پس مایکروسافت بود.
علاوهبر این، همچنین تخمین زده میشود که هزینهی خرج شده توسط بازیکنان جهت آیتمهای تزئینی درون بازیها، بتل پسها و به طور کلی خریدهای درون برنامهای، یک درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است. این کاهش با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش کلی هزینههای انجام شده روی صنعت بازی، در نوع خود قابل توجه است. از طرفی هزینههای انجام شده روی سرویسهای اشتراکی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است. در واقع مجموع درآمد کسب شده از سرویسهایی نظیر گیم پس، پلیاستیشن پلاس، نینتندو سوییچ آنلاین و…، به طور تقریبی ۱۹ درصد از کل درآمد این صنعت را تشکیل میدهد. سهم این بخش در سال ۲۰۲۰، ۱۵ درصد بود و گفته شده که در سال ۲۰۲۲ به ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت.
همچنین فروش فیزیکی بازیها تنها ۳۰ درصد از کل فروش آنها را تشکیل داده است. فروش بازیها به صورت فیزیکی با موفقیت نینتندو سوییچ تا حدودی حفظ میشود، اما انتظار میرود که سهم بازار از فروش بازیهای دیسکی در مقایسه با نسخههای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ همچنان کاهش پیدا کند و به ۲۶ درصد برسد. سونی همچنان رهبر بازار است و ۴۶ درصد از کل درآمدهای بدست آمده از کنسول را به خود اختصاص میدهد. در همین حال، سهم نینتندو با ۲ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی، به ۲۹ و مایکروسافت با یک درصد افزایش به ۲۵ رسیده است.
طبق پیشبینیها به نظر میرسد که صنعت بازی در سال جاری میلادی حدود ۶۱.۱ میلیارد دلار درآمد کسب کند و بار دیگر رکوردها را بشکند. گفتنی است که اگر سونی و مایکروسافت بتوانند کمبود موجودی کنسولها را در سال جاری کاهش دهند، این رقم میتواند با حاشیهی قابل توجهی نیز افزایش یابد.
منبع: gamesindustry.biz