گیمر بازی پارگی پروتز سینه - گیمر بازی

امروزه جراحی پروتز سینه به یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی بانوان تبدیل شده است. قرار دادن پروتز در سینه، باعث رفع افتادگی، خوش‌فرم شدن و بزرگ‌تر شدن سینه می‌شود. پارگی پروتز سینه، بزرگ‌ترین ترسی است که بیماران در جلسات مشاوره با پزشک مطرح می‌کنند. طی سال‌های گذشته پروتزها مقاوم‌تر ساخته می‌شوند و تکنیک‌های جراحی پیشرفت کرده است. اگرچه پروتزها مقاوم هستند، اما پارگی آنها به دلایلی مثل برخورد ضربه، خطای جراحی یا فرسوده شدن محتمل است.

پارگی پروتز سینه

چرا پارگی پروتز سینه اتفاق می‌افتد؟

پارگی و نشت محتویات پروتز سینه یکی از عوارض عمل جراحی پروتز سینه به حساب می‌آید. پارگی پروتز سینه یا به شکل خاموش و بی‌صدا و یا با علائمی مثل تغییر شکل سینه‌، سفت شدن، نرم شدن و احساس درد همراه است. پروتز سینه یک جسم خارجی است که در بدن قرار داده می‌شود تا فرم برجسته و زیباتری ایجاد کند، اما گاهی پارگی اتفاق می‌افتد. با اختراع روش‌های نوین امروزی و استفاده از متریال‌ بهبودیافته در پروتزهای سینه، احتمال این عارضه کمتر است، اما باز هم ممکن است به هر دلیلی پروتز پاره شود.

مهم‌ترین عامل پارگی و آسیب دیدن پروتز، وارد شدن ضربه‌ی محکم به ناحیه‌ی سینه است. پروتزهای سینه مقاوم هستند؛ اما گاهی با حوادثی مانند تصادف، برخورد با اجسام سخت و یا هر اتفاق دیگری پارگی پروتز پیش می‌آید. بیشتر حوادثی که باعث دردهای عمیق در سینه می‌شود، قدرت کافی برای پارگی جداره‌ی پروتز سینه را دارد.

اگر نیاز به تعویض پروتز سینه دارید، برای آشنایی با نحوه عمل به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید.

علل پارگی پروتز سینه چیست؟

پارگی پروتز سینه یکی از خطرات جراحی سینه به حساب می‌آید. این عارضه در هر زمانی ممکن است رخ بدهد. ممکن است چند هفته پس از جراحی یا حتی ده سال بعد از آن پیش بیاید. احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که چه عواملی باعث پارگی پروتز سینه می‌شود؟ رایج‌ترین این عوامل عبارتند از:

پارگی پروتز سینه

آسیب ناشی از ابزار جراحی

مهم‌ترین و متداول‌ترین دلیل پاره شدن پروتز سینه، آسیب رسیدن به پروتز حین عمل است. برای پیشگیری از این اتفاق، باید جراح پلاستیک باسابقه را برای انجام جراحی بزرگ کردن سینه برگزینید تا در طول عمل به پروتز آسیب وارد نشود. جراحان پلاستیک که حق جراحی در بیمارستان‌های معتبر دارند، موظف‌اند که از فرآیند‌های بیمارستانی و دستور‌العمل‌های خاصی پیروی کنند. در طی این فرآیند‌ها، سالم و یکپارچه بودن پروتزهای سینه، پیش از جایگذاری در بدن و در طول عمل بررسی و تأیید می‌شود.

انقباض کپسولی

یکی دیگر از عوامل پاره شدن پروتز سینه، عارضه‌ی انقباض کپسولی است. زمانی که بافت‌های زخمی شده در هنگام جایگذاری پروتز سینه، سفت و سخت شوند، عارضه‌ای به نام انقباض کپسولی اتفاق می‌افتد. ممکن است این اتفاق در یک یا هر دو سینه پیش بیاید. این بافت زخم سفت شده، به پروتز فشار وارد می‌کند و سبب تغییر شکل پروتز و سینه‌ها می‌شود. در صورتی که انقباض کپسولی شدید باشد، بر اثر فشار زیاد پروتز سینه پاره خواهد شد.

فشار در طول ماموگرافی یا نمونه‌برداری از سینه

فشار وارد شده حین ماموگرافی و معاینات دوره‌ای پستان نظیر نمونه‌برداری یکی از دلایل نادر پارگی پروتز است. در حالت کلی هر عاملی که باعث فشار اضافی روی پروتز سینه شود؛ می‌تواند باعث پارگی پروتز شود. البته این اتفاق نادر است، زیرا بیشتر متخصصان تجربه‌ی معاینه‌ی سینه‌ی دارای پروتز را دارند. توصیه می‌کنیم قبل از انجام اسکن یا معاینه، وجود پروتز در سینه‌ی خود را به متخصص اطلاع دهید.

فرسودگی پروتز سینه پس از چند سال

فرسوده شدن پروتز در طی زمان، می‌تواند علت پارگی پروتز باشد. با گذشت زمان چین‌هایی روی پروتز به وجود می‌آید و سایش این چین‌ها به یکدیگر سبب پارگی پروتز می‌شود. علاوه بر این، پس از چندین سال پروتز سینه یکپارچگی بافت خود را از دست می‌دهد و احتمال دارد موقعیت آن هم تغییر کند؛ در نتیجه احتمال پارگی پروتز بیشتر می‌شود.

وارد شدن ضربه یا فشار محکم

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین عوامل پاره شدن پروتز سینه، وارد شدن ضربه و فشار محکم به این ناحیه است. هر اتفاقی که منجر به ضربه‌ی محکم به سینه شود می‌تواند عامل پارگی پروتز باشد. اگرچه پروتزهای سینه قادر به تحمل فشار زیادی هستند؛ اما با این حال اگر ضربه یا فشار وارده بیش از حد باشد احتمال پارگی پروتز سینه وجود دارد. در بسیاری از مواقع پارگی پروتز در حین حوادثی مثل تصادف یا ضربه‌ی ناگهانی باعث پارگی یک یا هر دوی پروتز سینه‌ها می‌شود.

علائم پارگی پروتز سینه چیست؟

مهم‌ترین عاملی که ممکن است باعث پاره شدن پروتز شود، برخورد ضربه‌ی شدید و ناگهانی به سینه است. البته پروتزها مقاوم ساخته می‌شوند و با هر ضربه‌ی معمولی نمی‌ترکند. پس لازم نیست بابت هر برخورد معمولی نگران پاره شدن پروتز باشیم. در صورتی که برخورد آنچنان شدید باشد که موجب دردهای عمیق در قفسه‌ی سینه شود، آنگاه باید نگران پارگی پروتز باشیم. انجام یک چکاپ ساده و بررسی علائم پارگی پروتز سینه در تشخیص سالم بودن پروتز مؤثر است. رایج‌ترین نشانه‌های پارگی پروتز سینه عبارتند از:

کاهش اندازه سینه

زمانی که پروتز نوع سالین پاره شود، بیمار خیلی زود متوجه آن خواهد شد. بعد از پارگی نمک از پوسته‌ی خارجی الاستومر سیلیکونی پروتز به بیرون نشت می‌کند. محلول نمکی موجود در پروتز سالین توسط بدن جذب می‌شود و خطری برای سلامتی ندارد .معمولاً محتویات پروتزهای نوع سالین بعد از پارگی خیلی زود و در عرض چند روز تخلیه می‌شود و سینه دچار کاهش سایز قابل توجهی می‌شود.

تغییر ظاهر سینه

معمولاً بعد از پارگی پروتز سیلیکونی، اندازه‌ی سینه تغییر نمی‌کند؛ زیرا ماده‌ای که داخل پروتز سیلیکونی جای دارد نوعی ژل سفت و ضخیم است. ممکن است بعضی بیماران متوجه تغییرات جزئی در ظاهر سینه‌ی خود شوند اما بسیاری دیگر متوجه این تغییر نمی‌شوند. به همین علت به پارگی پروتز‌های سیلیکونی، پارگی خاموش گفته می‌شود. ممکن است بعد از مدتی سیلیکونی که از پروتز نشت کرده، پاسخ التهابی در بدن ایجاد کند و بافت زخم اطراف پروتز ایجاد شود، این عارضه باعث سفت شدن سینه می‌شود.

 

درد و حساسیت سینه

فارغ از اینکه چه نوع پروتزی در سینه دارید، پارگی آن ممکن است سبب ایجاد حساسیت و درد در سینه شود. اگر پروتز پاره شده از نوع سالین باشد، درد ایجاد شده در نتیجه‌ی تغییر شکل سینه و افتادگی سینه خواهد‌ بود. پزشکان به این دسته از بیماران توصیه می‌کنند که برای کنترل درد دارو‌هایی مانند آسپرین یا ایبوپروفن مصرف نکنند؛ زیرا این دارو‌ها خون را رقیق می‌کند و پروسه‌ی تعویض پروتز را دو تا سه هفته به تأخیر می‌اندازد.

ایجاد توده یا موج در سینه

پاره شدن پروتزهای نوع سالین ممکن است موجب ایجاد توده یا امواج در سطح سینه شود. در واقع این موج‌ها قسمت‌هایی از پروتز است که ورم می‌کند و روی هم چین می‌خورد. در بانوانی که دچار پارگی پروتز سیلیکونی می‌شوند، توده‌ها در داخل، اطراف سینه و در زیر بغل هم دیده می‌‌شوند. اما پارگی پروتز سیلیکونی و نشت سیلیکون به تدریج صورت می‌گیرد، به همین دلیل توده‌ها به مرور زمان ظاهر خواهند شد.

سایر علائم پارگی پروتز سینه عبارتند از:

  • تحریک و تورم در بافت سینه
  • احساس سوزن سوزن شدن، سوزش، بی‌حسی یا سفتی سینه
  • ایجاد عارضه‌هایی مانند اسکار اضافی در بافت سینه

در صورتی که پس از جراحی و کاشت پروتز سینه با هر کدام از این علائم مواجه شدید، لازم است هرچه سریع‌تر این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید.

روش‌های درمان پارگی پروتز سینه

بعد از احساس هرگونه علائم پارگی باید هرچه سریع‌تر فرآیند درمان را پیگیری کنید. در ابتدا باید اطلاع دقیقی از موقعیت پارگی و یا نحوه‌ی نشت ژل از داخل پروتز پیدا کنید. برای تشخیص دقیق و بررسی وضعیت پروتز پزشک تصویربرداری ام آر آی تجویز می‌کند. البته توصیه می‌شود که تصویربرداری ام آر آی برای تشخیص پارگی‌ خاموش پروتز به صورت دوره‌ای انجام ‌شود. در تصویر ام آر آی عمق پارگی و ابعاد جابه‌جایی مایع پروتز در فضای سینه مشخص خواهد شد. طی فرآیند درمان پزشک معالج باید تمام ژل‌های نشت پیدا کرده را از سینه خارج کند. بعد از بررسی‌های دقیق، مرحله‌ی بعد یعنی درمان بیمار آغاز خواهد شد.

برای درمان پارگی پروتز سینه دو روش وجود دارد:

 

جایگزینی پروتز سینه

جایگزین کردن پروتز سینه به بانوانی توصیه می‌شود که دچار علائم آزاردهنده‌ای شده‌اند. با اینکه پارگی پروتز سینه نیاز به درمان اورژانسی ندارد، اما معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که بیمار هرچه سریع‌تر برای درمان علائم و بازیابی شکل سینه‌ی خود اقدام کند. تعویض به موقع پروتز آسیب‌ دیده مهم است، زیرا با گذشت زمان اطراف پروتز سینه به انقباض دچار می‌شود. روش جراحی جایگزینی پروتز آسیب دیده، مشابه جراحی کاشت پروتز سینه است. این جراحی، یک عمل سرپایی است و با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد. در این جراحی ابتدا، پروتز پاره شده از بدن خارج می‌شود و سپس ناحیه‌ی سینه و فضای اطراف از محتویات نشت کرده‌ی پروتز پاکسازی می‌شود. در ادامه پروتز جدید از جای همان برش اصلی در محل مد نظر جایگذاری می‌شود.

برداشتن پروتز سینه

بعد از تشخیص پارگی پروتز، بیمار باید برای درمان به پزشک مراجعه کند و با مشورت او بهترین روش درمانی را انتخاب کند. برداشتن پروتز برای بانوانی که دچار پارگی پروتز سینه شده‌اند لازم است. در این جراحی پروتز آسیب دیده به همراه کپسول پروتز از سینه برداشته می‌شود. اگر بیمار دیگر مایل به کاشت پروتز جدید نباشد، پزشک لیفت پستان (ماستوپکسی) یا جراحی اصلاحی دیگری را به آنها توصیه می‌کند.

صبر کردن

در صورتی که بیمار هیچکدام از علائم پارگی پروتز را نداشته باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که دست نگه‌ دارد و منتظر بماند. در این موقعیت بیمار باید به طور منظم از طریق سونوگرافی و سایر روش‌ها وضعیت سینه‌ی خود را ارزیابی کند. در این حالت اضطراری برای برداشتن پروتز سینه وجود ندارد و بیمار هر زمان که بخواهد می‌تواند برای جراحی خارج کردن پروتز آسیب دیده اقدام کند.

دکتر کامبیز ایزدپناه

سخن پایانی

عمل‌های ترمیمی و زیبایی پیچیده و سخت هستند. اما با وجود دکتر کامبیز ایزدپناه فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی نگران نتیجه عمل خود نباشید. ایشان با تجربه کاری و تخصصی که در این زمینه دارند، تجربه بهترین عمل را در ذهن شما نقش خواهند بست.

جلب اعتماد شما عزیزان یکی از اهداف دکتر ایزدپناه است. شما می‌توانید با خیالی آسوده و با کم‌ترین عوارض عمل جراحی مدنظر خود را به ایشان بسپارید. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه می توانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 29 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها