گیمر بازی جیل‌بریک پلی‌استیشن ۵ شاید ممکن شود؛ هکرها حفره‌های امنیتی مهمی پیدا کرده‌اند - گیمر بازی

به‌تازگی یک گروه هکر ادعا کرده که به اولین گام موفقیت در فرآیند و مسیر لازم برای جیل‌بریک کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵ رسیده است.

گروه معروف fail0verflow که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی به دلیل دور زدن اقدامات امنیتی کنسول پلی‌استیشن ۳ به شهرت رسید، در نوشته‌ای جدید در توییتر و با به اشتراک گذاشتن عکسی ادعا کرده که موفق شده تا به کلیدهای ریشه یا همان روت کی‌های (Root Keys) کنسول پلی‌استیشن ۵ دسترسی پیدا کند و قدم‌هایی را به‌سوی جیل‌بریک دستگاه بردارد.

آن‌ها مدت کوتاهی بعد توییت دیگری را به دنبال توییت قبلی منتشر کردند که در آن نوشته بود: «ترجمه (عکس) – ما همه کلیدهای ریشه (متقارن) پلی‌استیشن ۵ را دریافت کردیم. اگر به‌دقت و به‌سختی دنبال آن‌ها بگردید، همه آن‌ها را می‌توان از طریق نرم‌افزار به دست آورد.»

ps5

یافتن کلیدهای ریشه کنسول می‌تواند یکی از اولین گام‌ها در «جیل‌بریک» یک کنسول باشد، اما اقدام و کشف اخیر fail0verflow به این معنی نیست که کنسول نسل نهمی هنوز به‌طور کامل در معرض خطر قرار گرفته است. کلیدهای ریشه متقارن هکرها را قادر می‌سازد تا فایل‌ها، از جمله فریمور را رمزگشایی کنند. این یعنی برای چنین کاری هکرها می‌توانند سعی کنند با استفاده از مهندسی معکوس به دنبال سوءاستفاده‌هایی در کنسول بگردند و این راه را هموار کنند.

جزئیات زیادی منتشر نشده است اما اگر این ادعا صحیح باشد و آن‌ها به کلیدهای ریشه کنسول دست پیدا کرده باشند (که به نظر همین‌گونه است)، سونی هم کار راحتی برای خنثی کردن این اقدام ندارد. حتی گروه fail0verflow هم در توییتر در پاسخ به فردی که چنین چیزی پرسیده بود، آن‌ها به‌سادگی پاسخ دادند: «خیر».

در یک اتفاق متفاوت دیگر، اندی نگوین (Andy Nguyen)، محقق امنیتی گوگل و هکر سونی، در توییتی با ارسال تصویری نشان داد که توانسته به تنظیمات دیباگ یک کنسول عادی پلی‌استیشن ۵ دسترسی پیدا کند. البته، او در این سال‌ها اقدام‌های مشابه دیگری را هم انجام داده است ولی در گذشته این ضعف‌ها و مشکلات امنیتی را به سونی گزارش داده بود تا سونی آن‌ها را برطرف کند. به نظر می‌رسد این اتفاق برای کنسول پلی‌استیشن ۵ هم تکرار شود، به‌خصوص به این خاطر که پلی‌استیشن ۵ کنسول جدیدی است و از عمر آن مدت زیادی سپری نمی‌شود. او حتی در توییت دیگری به‌صراحت اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه‌ای برای افشای این اطلاعات ندارد.

باید منتظر اقدام‌های بعدی این هکرها و البته سونی بمانیم اما از آنجایی که کنسول پلی‌استیشن ۵ هنوز کنسول جدیدی محسوب می‌شود و به خاطر بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه‌ی آن هنوز بسیاری از طرفداران نتوانسته‌اند آن را خریداری کنند، سونی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از جیل‌بریک شدن کنسول در حال حاضر انجام خواهد داد و این احتمال وجود دارد که بتواند با fail0verflow و اندی نگوین توافقی انجام دهد.

ps5

با این حال، اگر سونی نتواند به‌گونه‌ای این مشکل را برطرف کند و توافقی حاصل نشود، این ممکن است به جیل‌بریک کامل کنسول تبدیل شود. با توجه دستیابی به کلیدهای ریشه کنسول، در صورت تحقق این قضیه، این جیل‌بریک بیشتر شبیه جیل‌بریک کنسول پلی‌استیشن ۳ می‌شود و پس از جیل‌بریک شدن جلوگیری از آن بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است نیاز به تغییر سخت‌افزاری و عرضه‌ی مدل‌های اسلیم یا پرو داشته باشد. البته، همان‌طور که گفتیم، در حال حاضر این فقط یک حفره‌ی امنیتی است و هنوز برای نتیجه‌گیری درباره‌ی این تصمیم زود است و ممکن است حداقل به این زودی‌ شاهد جیل‌بریک کنسول پلی‌استیشن ۵ نباشیم.

از طرف دیگر این را باید در نظر گرفت که جیل‌بریک کنسول همیشه ریسک بن شدن به‌واسطه‌ی بازی آنلاین را بسیار زیاد می‌کند و این روزها نیاز اتصال به اینترنت در بازی‌های مختلف بسیار احساس می‌شود و این موضوع محدودیت‌هایی را به همراه می‌آورد. با این حال، نکته‌ی بسیار مهم و جالب درباره‌ی جیل‌بریک شدن کنسول و عرضه‌ی کاستوم فریمور احتمالی این است که می‌تواند شرایط را برای عرضه‌ی برنامه‌های سفارشی و خاص برای دستگاه فراهم کند. شاید حتی بالاخره بتوانیم بعد از مدت‌ها بلادبورن را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه روی پلی‌استیشن ۵ تجربه کنیم!

منبع: Gamesradar

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 316 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها