گیمر بازی از داستان تا مبارزات؛ اطلاعات جدیدی از فاینال فانتزی ۱۶ منتشر شد - گیمر بازی

کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) به تازگی رویدادی جهانی برای فاینال فانتزی ۱۶ (Final Fantasy XVI) برگزار کرده که در آن اطلاعات زیادی از این بازی منتشر شده است.

در این رویداد نائوکی یوشیدا (Naoki Yoshida) به عنوان تهیه‌کننده‌ی بازی، هیروشی تاکای (Hiroshi Takai) به عنوان کارگردان، ریوتا سوزوکی (Ryota Suzuki) به عنوان طراح مبارزات و مایکل کریستوفر کوجی فاکس (Michael-Christopher Koji Fox) به عنوان کارگردان بومی‌سازی حضور داشته‌اند. قبل از این که مطبوعات بتوانند نگاهی به بازی داشته باشند، یوشیدا مروری بر تیم سازنده، محیط، شخصیت‌ها و گیم‌پلی بازی ارائه می‌دهد.

او در کنار موارد ذکر شده، کازوتویو میهیرو (Kazutoyo Maehiro) را به عنوان کارگردان خلاقیت و سناریونویس اصلی بازی معرفی می‌کند و در این میان کوجی فاکس نیز با اشاره به نقش اصلی خود یعنی بومی‌سازی بازی، از تاثیر خود روی بخش‌هایی نظیر موشن کپچر، داستان، صدابرداری و غیره می‌گوید. گفتنی است که هیروشی میناگاوا (Hiroshi Minagawa)، کارگردان هنری بازی است که احتمالا کار او را روی بازی‌هایی نظیر فاینال فانتزی ۱۴، فاینال فانتزی ۱۲ و Final Fantasy Tactics بشناسید. در نهایت ماسایوشی سوکن (Masayoshi Soken) طراح صدا و آهنگساز بازی معرفی می‌شود.

فاینال فانتزی 16

فاینال فانتزی شانزدهم چیست؟

یوشیدا با اشاره به این که این بازی آخرین نسخه‌ی شماره‌دار از داستان سری فاینال فانتزی با ۳۵ سال سابقه است، گفت:

این واقعیت به تنهایی می تواند برای بسیاری از بازیکنان جدید دلهره‌آور باشد. آیا آن‌ها باید قبل از ورود به XVI، تمام ۱۵ نسخه‌ی قبلی در سری فاینال فانتزی را بازی کنند؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است. در حالی که این نسخه‌ها شماره‌گذاری شده‌اند، هر بازی در این مجموعه داستان، شخصیت‌های خاص، سیستم‌ها و حس تجربه‌ی خاص و منحصربه فرد خود را دارد.

بنابراین فاینال فانتزی ۱۶ نیز از این نظر تفاوتی ندارد. بازیکنانی که از زمان فاینال فانتزی ۱ بازی‌های این سری را تجربه کرده‌اند، می‌توانند به اندازه‌ی بازیکنانی که هرگز سری فاینال فانتزی را بازی نکرده‌اند، از XVI لذت ببرند. این موضوعی است که ما واقعا روی آن سخت کار کرده‌ایم و همانطور که ذکر شد، لازم نیست که قبل از ورود به نسخه‌ی جدید آشنایی خاصی با سری داشته باشید.

چهار ستون اصلی بازی

یوشیدا در رابطه با چهار ستون اصلی فاینال فانتزی ۱۶ می‌گوید:

  • نسخه‌ی شانزدهم فاینال فانتزی با تمرکز بر چهار ستون اصلی به عنوان چیزهایی که بازیکنان از بازی‌های این سری انتظار دارند، توسعه داده شده است. قبل از هر چیز، روایت قرار دارد. برای این بازی، می‌خواستیم به ریشه‌های فانتزی و غنی مجموعه برگردیم، موضوعی که پیچیده و در هم تنیده بود، چیزی که سیاست، عدالت و ارزش‌ها را کاوش می‌کرد که نه تنها برای طرفداران جوان‌تر که تازه وارد هستند بلکه برای طرفداران قدیمی نیز باید جذاب باشد. با این حال چیزی که برای ما مهم بود این بود که داستانی را تعریف کنیم که از ابتدا تا انتها کامل باشد و در این مورد فکر می‌کنیم که موفق شده‌ایم. برای تسهیل این امر، بیش از ۱۱ ساعت کات‌سین سینمایی تنها در خط داستانی اصلی وجود دارد که همه به طور یکپارچه در هم تنیده شده‌اند و به صورت ریل تایم در انجین پخش می‌شوند.
  • ما شخصیت‌های زیادی در بازی داریم. هر شخصیت در پس‌زمینه و انگیزه‌های خود منحصربه‌فرد است و هر کدام دارای قوس‌های داستانی منحصربه‌فرد خود هستند که در طول روایت نمایان می‌شوند. در حالی که تمرکز اصلی روی کلایو رزفیلد است، زیرا او به دنبال انتقام از دست دادن خانواده و ملت خود است، در این سفر، بازیکنان شاهد برخورد با سرنوشت دیگر شخصیت‌ها خواهند بود.
  • ما همچنین بر کیفیت جلوه‌های بصری نیز تمرکز زیادی کرده‌ایم. ما می‌خواستیم از قدرت پلی‌استیشن ۵ برای ایجاد دنیایی با جزئیات بسیار زیاد استفاده کنیم؛ موردی که فقط در بازی‌های ویدیویی امکان‌پذیر بود.
  • در نهایت و احتمالا مهم‌تر از همه، تعهدی است که ما به ایجاد یک سیستم مبارزه‌ی جدید و هیجان‌انگیز داشته‌ایم. در سال‌های اخیر، بازی‌های اکشن ریل تایم به روند خود ادامه داده‌اند تا در میان گیمرها به یک استاندارد تبدیل شوند. این نسخه نیز برای ادامه و تکامل بیشتر سری فاینال فانتزی، از سیستم جنگی سنتی مبتنی بر دستور که در بازی‌های قدیمی‌تر این سری رایج‌تر است، فاصله گرفته و کنترل‌های اکشن واقعی را به کار گرفته است. اما این تنها شامل کنترل خود کلایو نیست. در واقع علاوه‌بر نبردهایی در مقیاس کوچکتر، بخش درخشان سیستم نبرد فاینال فانتزی ۱۶، به بازیکنان اجازه می‌دهد تا موجودات غول پیکری که به نام Eikons شناخته می‌شوند را کنترل کرده تا نبردهایی را در مقیاس عظیم انجام دهند. همه‌ی این‌ها به دلیل قدرت پلی‌استیشن ۵ امکان‌پذیر است. بازیکنان انتقال یکپارچه از گیم‌پلی به کات سین تا نبرد را بدون زمان بارگذاری تجربه خواهند کرد.

قلمروی والیستیا

یوشیدا در ادامه در مورد دنیای بازی فاینال فانتزی ۱۶ یعنی قلمرو والیستیا (Valisthea) صحبت‌هایی کرده است. کریستال‌های مادر، به عنوان چشمه‌های حیات و شکوفایی که ملت‌های قلمرو در اطراف آن قرار گرفته‌اند و جادوهای این سرزمین را قدرت می‌دهند، در مناطق مختلف وجود دارند. شاید بتوان این کریستال‌های مادر را مناطق نفتی بزرگی تصور کرد که جهان انرژی خود را از آن‌ها می‌گیرد. با این حال، زمانی که این منابع شروع به خشک شدن می‌کنند، کشمکش‌هایی بین ملت‌ها به وجود می‌آید که در نهایت به جنگ و درگیری منجر می‌شود. این قلمرو متشکل از پنج کشور و یک دولت بی‌طرف است که بر روی دو خشکی مختلف، طوفان در غرب و خاکستر در شرق قرار دارد.

در ابتدا، دوک‌نشین بزرگ روزاریا (Rosaria) را داریم. کشوری که قهرمان اصلی داستان یعنی کلایو رزفیلد، از آن می‌آید. این دولت در حالی که ممکن است مانند سایر کشورها تأثیر زیادی بر مسائل سیاسی قلمرو نداشته باشد، با این حال همچنان غرور خود را داشته و به تاریخ و سنت‌های خود پایبند است. روزاریا توسط یک رهبر خیرخواه که به دنبال ثبات در برابر هرج و مرج است، اداره می‌شود. ایکون آن‌ها ققنوس، نگهبان آتش، است.

از طرفی امپراتوری مقدس سنبرک (Sanbreque) را داریم؛ یک حکومت مذهبی بزرگ و قدرتمند که در آن شهروندان به الهه و امپراتور خود ایمان زیادی دارند. کریستال عظیمی که در پایتخت شمالی آن‌ها وجود دارد، آن‌ها را به یکی از قدرتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. ایکون آن‌ها باهاموت، نگهبان نور، است.

فاینال فانتزی 16

بر خلاف دو ملتی که ذکر شد که در نیمه‌ی غربی قلمرو قرار دارند، کشور بعدی در بخش شرقی قرار دارد. ملت Waloed تنها ملتی بود که پس اینکه پادشاهش تمام قبایل باقی مانده، اعم از انسان و نیمه انسان را تسخیر کرد، در خاکستر باقی ماند. ایکون آن‌ها اودین است که نشان‌دهنده‌ی تاریکی است.

در ادامه جمهوری دالمکیان (Dhalmekian) را داریم؛ ملتی متشکل از پنج کشور مستقل که در جنوب غربی والیستیا واقع شده است. اگرچه این کشور بیابانی است اما از طریق تجارت رشد کرده و در حالی که کریستال مادرشان که بر خلاف بقیه به معنای واقعی کلمه به خودی خود یک کوه کامل است، برکت دارد، آن‌ها توسط شورایی از وزیران اداره می‌شوند، اما قدرت واقعی در ایکون آن‌ها یعنی تایتان نهفته است.

پادشاهی آهن (Iron Kingdom) نیز یکی دیگر از مناطق بازی است. این یک ملت باستانی واقع در جزایر نزدیک ساحل غربی والیستیا است که بر خلاف بقیه کریستال‌های مادر را مقدس می‌بینند و آن‌ها را به عنوان خدای خود می‌پرستند. تعصب در خانه‌ی جزیره آتشفشانی آن‌ها حاکم است و بقیه‌ی مردم از نظر آن‌ها به عنوان کافرانی در نظر گرفته می‌شوند که مستحق هدایت هستند.

در نهایت منطقه‌ی کریستالاین (Crystalline Dominion) را داریم. این یک دولت خنثی در مرکز والیستا است که بزرگترین کریستال مادر در آن وجود دارد. مدت‌ها پیش، توافقی از سوی همه ملت‌های دیگر بسته شد که هیچ کشوری نمی‌تواند ادعای سلطه روی آن را داشته باشد و کریستال مادر آن باید بی‌طرف بوده و برای همه ملت‌ها سودمند باشد. البته این باعث شده تا این منطقه به مرکز یک درگیری در سراسر قلمرو تبدیل شود.

اکتشاف

یوشیدا در گذشته اشاره کرده که این بازی یک اثر جهان باز نیست. اما این دقیقا به چه معناست؟ او به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد:

برای ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از محیط‌هایی پرجزئیات و با بالاترین کیفیت ممکن برای بازیکنان و در نهایت بهبود تجربه‌ی کلی بازی، ما چندین حوزه را انتخاب کرده تا روی آن‌ها بیشتر تمرکز کنیم و آن‌ها را با جزئیات بسیار زیاد ایجاد کردیم. ما چندین منطقه‌ی بزرگ داریم که توسط یک نقشه‌ی کلی به هم متصل شده‌اند. این مناطق، اگرچه آن چیزی نیست که شما آن را جهان باز می‌نامید، اما هنوز بسیار گسترده هستند و فرصت‌های زیادی برای اکتشاف در اختیار شما قرار می‌دهند.

شخصیت‌ها

در فاینال فانتزی شانزدهم، تاریخچه‌ی هر یک از افرادی که حامل ایکون‌ها هستند، بررسی خواهد شد. برخی به عنوان قهرمان مورد احترام قرار می‌گیرند، در حالی که برخی دیگر نوعی برده هستند. با این حال چیزی را که می‌توان در مورد همه‌ی آن‌ها گفت، این است که آن‌ها مانند سلاح‌های کشتار جمعی قدرتمند هستند و در صورت عدم کنترل می‌توانند کل قلمرو را نابود کنند. با این حال این حاملان نظاره‌گر یکدیگر هستند و این نوعی جنگ سرد را ایجاد کرده است.

ابتدا با کلایو رزفیلد شروع می‌کنیم. همانطور که می‌دانید، فاینال فانتزی ۱۶ داستان او است و ماجرای او را در سه مرحله‌ی متمایز از زندگی‌اش یعنی نوجوانی، بیست سالگی و سی سالگی دنبال می‌کند. به این ترتیب، می‌توانیم تصویر دقیق‌تری از واکنش کلایو به چالش‌هایی که در طول زندگی‌اش با آن روبه‌رو است، مشاهده کنیم. داستان با وسواس کلایو در جست‌و‌جوی انتقام شروع می‌شود. از طریق یک فلش بک می‌بینیم که او در ابتدا قرار بوده که یک ققنوس به دنیا بیاید، اما اینگونه نمی‌شود زیرا آن نعمت یا نفرین به دست برادر بیمار کوچکترش می‌رسد. در عوض، او شمشیرزنی را یاد می‌گیرد و در نهایت وظیفه‌ی محافظت از برادرش را بر عهده می‌گیرد. با این حال، برادرش گم شده است و این کلایو را به مسیر تاریک و تنهای انتقام می‌کشاند.

اما کلایو در سفر خود تنها نیست. نمی‌توان همراه وفادار او، تورگال را نیز فراموش کرد که در این سفر کلایو را همراهی می‌کند و در کنار او می‌جنگد. از طرفی برادر کوچکتر کلایو، جاشوا، ققنوس یا همان ایکون آتش را کنترل می‌کند. جاشوا در اوایل بازی چیزی را به کلایو اعطا می‌کند که برکت ققنوس نامیده می‌شود و به کلایو اجازه می‌دهد تا از چندین توانایی ققنوس استفاده کند. با این حال، از دست دادن جاشوا در سن جوانی، کلایو را به حرکت در می‌آورد و او را برای شروع سفری جدید تشویق می‌کند.

در ادامه جیل وارد، یکی از بخش‌های خانواده‌ی رزفیلد و دوست دیرینه‌ی کلایو و جاشوا را داریم. وجود یک تراژدی این دوستان را از هم جدا می‌کند و در این فاصله‌ی زمانی است که ایکون یخ یعنی شیوا، در درون جیل بیدار می‌شود. او نزدیک‌ترین همراه کلایو است و او را در سفر دشوارش برای یافتن حقیقت همراهی می‌کند، اما او خیلی بیشتر از یک شخصیت فرعی است. او یک مبارز با اراده‌ی قوی و با داستان پیچیده‌ی خودش است که بازیکنان در کنار کلایو شاهد آن خواهند بود.

طرفداران سری همچنین احتمالا نام سید را خواهند شناخت، زیرا او به یکی از معدود افراد ثابت در طول مجموعه تبدیل شده است. سید به عنوان کنترل کننده‌ی ایکون رعد، رهبر گروهی است که به دنبال تغییر جهان است. سرنوشت کلایو و سید را به هم نزدیک می‌کند و چشمان کلایو را به واقعیت جهان باز می‌کند و زندگی او را برای همیشه تغییر می‌دهد.

از طرفی هیوگو کوپکا را داریم. عنوان رسمی او مشاور اقتصادی دائمی برای جمهوری دالمکیان است، اما بیشتر به عنوان تایتان یا ایکون زمین شناخته می‌شود. وقتی صحبت از نبرد به میان می‌آید، جمهوری به شدت به استعدادهای تایتان تکیه می‌کند تا موقعیت سیاسی خود را در قلمرو حفظ کند؛ چیزی که هیوگوی بسیار باهوش مایل است که از آن زیاد استفاده کند.

بندیکتا هارمن یکی دیگر از شخصیت‌های بازی است که علی‌رغم اینکه دامیننت است و از قدرت گارودا، ایکون باد، استفاده می‌کند، به عنوان یک جاسوس به پادشاهی والود خدمت می‌کند و استعدادهای خود را در میدان به کار می‌گیرد. او گذشته‌ای تاریک دارد و همچنین با سید و هوگو ارتباط دارد. دیون لساژ، شاهزاده‌ی امپراتوری مقدس سنبرک و حامل باهاموت، ایکون نور، نیز در بازی حضور دارد. او همچنین فرمانده‌ی دراگون‌های ارتش امپراتوری و یک قهرمان برای شهروندان سنبرک است. با این حال، او نیز مشکلات خاص خود را دارد و همانطور که بازیکنان خواهند دید، به زودی قربانی بخش تاریک سرنوشت می‌شود.

در نهایت، بارناباس تارمر، نایب‌السلطنه‌ی والود و حامل اودین، ایکون تاریکی، را داریم. بسیاری از وجه‌های شخصیتی بارنابا در حالی که از پشت صحنه کار می‌کند در هاله‌ای از رمز و راز قرار می‌گیرد، اما ما می‌دانیم که تنها با دست و شمشیر او بود که قبایل متخاصم منطقه‌ی خاکستر فتح شدند و قاره تحت استاندارد والود متحد شد.

سیستم مبارزات

سیستم نبرد فاینال فانتزی ۱۶ را می‌توان به دو نوع مختلف نبرد تقسیم کرد. اول از همه، نبردهایی است که در آن بازیکن کلایو را کنترل کرده و او از توانایی‌هایی استفاده می‌کند که از ایکون‌های مختلفی که در طول سفر خود با آن‌ها ملاقات می‌کند، نشات می‌گیرد. از  طرفی نوع دوم نبردی که با آن سروکار خواهیم داشت، نبردهای در مقیاس بزرگ هستند که در آن کلایو یک ایکون را برای مبارزه با ایکون دیگر کنترل می‌کند. این نبردها نه تنها با نبردهای معمولی تفاوت دارند، بلکه همگی تجربیات اصیل و منحصربه فردی هستند.

کلایو همچنین فرصت‌هایی برای مبارزه به صورت گروهی خواهد داشت. با این حال، از آنجایی که سازندگان قصد داشته‌اند که بازیکنان بتوانند روی مبارزات ریل تایم تمرکز کنند، اعضای گروه کاملا تحت کنترل هوش مصنوعی خواهند بود. گفتنی است که علاوه بر نبرد، در طول بازی دیالوگ‌های زیادی بین اعضای گروه وجود خواهد داشت که چیزهای زیادی به داستان اضافه خواهند کرد.

فاینال فانتزی 16

سیستم همراه

در حالی که سایر اعضای گروه اغلب فقط به طور موقت با کلایو هستند و کاملا با هوش مصنوعی کنترل می‌شوند، سگ شکاری قابل اعتماد کلایو یعنی تورگال، تقریبا همیشه با او است. علاوه‌بر این، کلایو همچنین می‌تواند به تورگال دستورات ساده‌ای بدهد تا بر نحوه‌ی مبارزه او در نبرد تأثیر بگذارد. البته، برای آن دسته از بازیکنانی که ممکن است این کار را سخت بدانند، یک ابزار وجود دارد که تمام این دستورات را کاملا خودکار اجرا می‌کند.

توانایی های ایکون

با پیشرفت بازی، کلایو این فرصت را خواهد داشت تا از ایکن‌هایی که در طول داستان با آن‌ها مواجه می‌شود، توانایی‌های جدید و هیجان‌انگیزی را بیاموزد که می‌توان از آن‌ها در کنار توانایی‌های پیش فرض کلایو استفاده کرد. این‌ها را می‌توان با استفاده از امتیازاتی که با افزایش سطح به دست می‌آید خریداری و ارتقا داد و بسته سبک بازی هر بازیکن بهره برد. البته برای کسانی که نمی‌توانند تصمیم بگیرند، قابلیتی وجود دارد که توانایی‌های پیشنهادی را به‌ طور خودکار انتخاب می‌کند.

در دسترس پذیری

تغییر سیستم مبارزات سنتی مجموعه می‌تواند برای بازیکنانی که به این نوع بازی‌ها عادت ندارند یا آن دسته از بازیکنانی که می‌خواهند بیشتر روی داستان تمرکز کنند تا روی اکشن، سخت و ترسناک باشد. خوشبختانه استودیوی سازنده برای این موضوع برنامه‌هایی ریخته است. برای بازیکنانی که برای اکشن آماده هستند، حالتی با نام Action Focus، توصیه می‌شود. برای کسانی که می‌خواهند روی داستان تمرکز کنند، حالتی به نام Story Focus وجود دارد. با این حال این دو در واقع درجات سختی مختلف نیستند و تفاوت آن‌ها در آیتم‌هایی است که Timely نامیده می‌شوند. این لوازم جانبی که حداکثر دو عدد از آن‌ها را می‌توان در یک زمان واحد استفاده کرد، جنبه‌های خاصی از بازی‌ را با مواردی مانند جاخالی دادن خودکار یا ساده‌سازی کمبوها آسان‌تر می‌کنند. انتخاب حالت داستان محور این موارد را از ابتدا در دسترس قرار می‌دهد، در حالی که در حالت اکشن از ابتدا به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. در واقع به نظر می‌رسد که بازی تنظیمات دشواری ندارد و بسته به اینکه با کدام یک از این آیتم‌های جانبی مجهز شده‌اید، سطح دشواری تغییر می‌کند.

فاینال فانتزی 16

یوشیدا در نهایت اعلام کرد که هیچ تاخیری را پیش‌بینی نکرده و بازی به موقع منتشر خواهد شد. گفتنی است که تیم سازنده در حال حاضر در حال بهینه‌سازی پرفورمنس بازی است تا هر دو حالت گرافیک و پرفورمنس در بهترین حالت ممکن در دسترس قرار گیرند.

فاینال فانتزی ۱۶ در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ (۱ تیر ۱۴۰۲) برای پلی‌استیشن ۵ منتشر می‌شود. این بازی به مدت ۶ ماه انحصاری این کنسول خواهد بود. در ادامه می‌توانید تصاویر منتشر شده را مشاهده کنید.

منبع: Gematsu

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 11 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها