گیمر بازی فروش پلی‌استیشن ۵ به ۱۳٫۴ میلیون دستگاه رسید؛ گزارش مالی جدید سونی - گیمر بازی

به‌تازگی شرکت سونی جدیدترین گزارش مالی خود در سه‌ماهه‌ی اخیر را که به تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ ختم می‌شود، منتشر کرده است. این گزارش به ما نشان می‌دهد که بخش بازی‌های ویدیویی شرکت سونی نسبت به سال گذشته با ۲۷ درصد رشد در فروش مواجه شده است.

طبق این گزارش، فروش بخش بازی‌ها به ۶۴۵٫۴ میلیارد ین (۵٫۷ میلیارد دلار) رسیده است. این در حالی است که سود عملیاتی با ۲۱ درصد کاهش به ۸۷٫۲ میلیارد دلار (۷۲۷ میلیون دلار) تنزل پیدا کرده است. میزان درآمد هم ۱٫۲ تریلیون ین (۱۰٫۸ میلیارد دلار) اعلام شده است.

سونی بیان می‌کند که دلایلی نظیر افزایش فروش سخت‌افزار به لطف کنسول نسل نهمی پلی‌استیشن ۵، تأثیر تبدیل نرخ ارزهای خارجی و افزایش فروش عناوین شخص ثالث از دلایل این افزایش بوده است. در حالی که فروش عناوین شرکت‌های شخص ثالت روی کنسول‌های پلی‌استیشن افزایش داشته، فروش بازی‌های انحصاری استودیوهای داخلی پلی‌استیشن نسبت به سال قبل کاهش داشته است. در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ فروش ‌بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن ۷٫۶ میلیون نسخه بوده، این در شرایطی است که سال گذشته این رقم در همین بازه‌ی مشابه ۱۲٫۸ میلیون نسخه بود. البته، دلیل این امر هم مشخص است. سال گذشته بازی موفق Ghost of Tsushima در این بازه‌ی زمانی منتشر شد در حالی که در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ بازی انحصاری بزرگی از سوی استودیوهای داخلی پلی‌استیشن منتشر نشده است.

پلی‌استیشن 5

در زمینه‌ی فروش سخت‌افزار قضیه کاملا طبق میل سونی پیش می‌رود. فروش سخت‌افزارهای سونی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱ چیزی حدود ۱۶۰ میلیارد ین (۱٫۴ میلیارد دلار) بوده، در حالی که این رقم در سال گذشته فقط ۴۱ میلیارد ین (۳۶۱ میلیون دلار) بوده است. این آمار نشان‌دهنده‌ی افزایش فوق‌العاده‌ی ۲۸۷ درصدی فروش سخت‌افزار نسبت به سال گذشته است.

طبق این آمار، در این سه‌ماهه‌ی اخیر کنسول پلی‌استیشن ۵ توانسته ۳٫۳ میلیون دستگاه دیگر به فروش برساند. در سه‌ماهه‌ی قبلی پلی‌استیشن ۵ موفق شده بود ۲٫۳ میلیون دستگاه فروش کند. این نشان می‌دهد که فروش کنسول نسل نهمی سونی در این سه‌ماهه‌ی اخیر بیشتر بوده است. تلاش بیشتر سونی برای تأمین موجودی کنسول می‌تواند از دلایل این عملکرد بهتر باشد. به این ترتیب، فروش کلی پلی‌استیشن ۵ تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ به بیش از ۱۳٫۴ میلیون دستگاه رسیده است.

با این حال، در فروش نرم‌افزار (بازی‌ها) کاهش کمی را شاهد بوده‌ایم. در این بازه‌ی زمانی، فروش بازی‌ها ۳۴۳ میلیارد ین (۳ میلیارد دلار) بوده است که نسبت به سال گذشته با کاهش ۳٫۵ درصد مواجه شده است. اگر بخواهیم این آمار را جزئی‌تر نگاه کنیم، فروش فیزیکی بازی‌ها ۲۸ میلیارد ین (۲۴۶ میلیون دلار) بوده که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که فروش دیجیتالی ۱۲۶ میلیارد ین (۱٫۱ میلیارد دلار) بوده که تقریبا با آمار سال قبل برابری می‌کند. به‌صورت کلی، ۶۲ درصد فروش بازی‌های پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ در سه‌ماهه‌ی اخیر را فروش دیجیتالی به خود اختصاص داده است. فروش محتوای اضافی بازی‌ها هم ۱۸۸ میلیارد ین (۱٫۶ میلیارد دلار) بوده است که نسبت به بازه‌ی مشابه در سال قبل ۹٫۵ درصد افزایش داشته است.

پلی‌استیشن 5

عوامل مختلفی می‌توانند در کاهش سود عملیاتی بخش بازی‌های ویدیویی سونی تأثیرگذار باشند. از طرفی ضرر ناشی از قیمت‌گذاری استراتژیک پلی‌استیشن ۵ که برای مدتی برای سونی ضرر دهی داشت (هرچند دیگر ضرر دهی ندارد) در این آمار تأثیرگذار است و نکته‌ی دیگر هم کاهش فروش پلی‌استیشن ۴ و البته عدم عرضه‌ی انحصاری بزرگی مثل گوست آو سوشیما است. البته این چیز عجیبی نیست و می‌توانستیم آن را هم پیش‌بینی کنیم. معمولا پس از عرضه‌ی یک کنسول به خاطر ضرر ناشی از قیمت‌گذاری آن معمولا کاهش سود عملیاتی تا این اندازه پیش‌بینی می‌شود.

با این وجود، عملکرد پلی‌استیشن در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به‌صورت کلی فوق‌العاده بوده است. در واقع، از نظر درآمد پلی‌استیشن توانسته بهترین سه‌ماهه‌ی دوم تاریخ بازی‌های ویدیویی را به نام خود کند. همچنین در نیمه‌ی اول این سال مالی که از ماه آوریل آغاز شده است، بخش بازی‌های ویدیویی سونی با افزایش ۱۳٫۳ درصدی در مقایسه با نیمه‌ی اول سال مالی ۲۰۲۰ مواجه شده است.

نکته‌ی جالب دیگر این است که با توجه به تأخیر در عرضه‌ی بعضی از بازی‌های انحصاری، پیش‌بینی سونی برای کل سال مالی پلی‌استیشن بدون تغییر مانده است که این نشان می‌دهد آن‌ها از عملکرد این بخش در ادامه‌ی سال مالی اطمینان دارند.

منبع: GameIndustry.biz

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 393 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها