گیمر بازی پیش‌نمایش بازی Dying Light 2؛ داستان پرفراز و نشیب تکلند فرجام خوشی دارد؟ - گیمر بازی

انگار همین دیروز بود که با تریلرهای بازی نخست Dying Light (دایینگ لایت) روز را شب، و شب را روز می‌کردم. در آن زمان حتی کنسول یا کامپیوتری با سخت‌افزار مناسب نداشتم تا به تجربه این رویای ترسناک خود بنشینم اما هرچه بود، حدود یک سال پس از عرضه بازی به دنیای پر از زامبی، پارکور و خونین آن سفر کردم و هنوز هم که هنوز است نمی‌توانم ماجرای هران و کایل کرین (Kyle Crane) را یکی از برترین تجارب زندگی‌ام نخوانم. اکنون، تکلند با بازی جدیدی از دایینگ لایت بازگشته تا یک بار دیگر تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیزد. از آنجا که فاصله آنچنانی با عرضه Dying Light 2‌ نداریم بهتر است با ماجرای پرفراز و نشیب تکلند طی سال‌های اخیر و همچنین جزئیات قسمت دوم بیشتر آشنا شویم.

تکلند و موفقیت کم سر و صدای Dying Light

تکلند پیش از دایینگ لایت بیش از هر چیز به‌خاطر سری Call of Juarez (ندای خوارز) و Dead Island (جزیره مرده) شناخته می‌شد. و از جهات مختلف می‌توان گفت دایینگ لایت یک دنباله معنوی بر Dead Island محسوب می‌شود چرا که اشتراکات بسیاری بین این دو وجود دارد و اگر به ترتیب زمان انتشار به تجربه آن‌ها بپردازید، متوجه می‌شوید دایینگ لایت نسخه‌ای از Dead Island است که از تمام جهات و به شکلی باورنکردنی تکامل یافته.

این بازی اول شخص در سبک بقا حتی در زمان خودش هم المان‌های منحصربه‌فرد یا عجیب و غریبی ارائه نمی‌داد؛ زامبی، پارکور، آخرالزمان، استفاده از سلاح‌های سرد، سیستم ساخت و تعمیر اسلحه، درخت مهارت، چرخه شبانه روز، المان‌های متعدد جهان باز، شخصیت منفی کلیشه‌ای اما قابل احترام، صداگذاری فوق‌العاده شخصیت اصلی… تمام چیزهایی که نام بردم به کرات در بازی‌های مختلف دیده شده اما ترکیب همه آن‌ها در یک بازی؟ ابدا. گرچه این ترکیب هم فقط یک آش درهم و برهم و بدمزه نبود، بلکه با یک طراحی بسیار کم‌نقص و تجربه‌ای منحصربه‌فرد مواجه بودیم که می‌توانست طرفداران خاص خودش را به مرز جنون برساند.

قصد ندارم درباره‌ی بازی نخست زیاده‌گویی کنم چراکه مقصود این مقاله Dying Light 2‌ است؛ در نتیجه، فقط می‌توانم بگویم بازی اول دایینگ لایت در نوع خودش واقعا شگفت‌آور و متفاوت بود و شاید لیاقت توجه خیلی بیشتری را داشت. هرچه باشد، موفقیت «کافی» قسمت اول موجب شد استودیو لهستانی تکلند به فکر توسعه قسمت بعدی بیوفتد. اما داستان این بار فرق می‌کرد، چرا که اگر شما به سراغ دنباله یک اثر بسیار خوب می‌روید، برای موفقیت و حتی فرار از انتقادات شدید باید «عالی» عمل کنید.

تصویری از بازی دایینگ لایت 2

دوران بحران و هرج و مرج

از زمان معرفی رسمی Dying Light 2 در رویداد E3 2018 تا اواخر سال ۲۰۱۹ به‌نظر می‌رسید که تکلند دارد به‌آرامی مسیر درست و باثبات خود را طی می‌کند، تا اینکه کم‌کم زمزمه‌هایی از «جهنم توسعه» در استودیو و مشکلات مدیریتی شنیده شد. استودیو مشهور لهستانی مدام این گزارشات را رد می‌کرد و از وضعیت پایدار خود در مسیر توسعه دایینگ لایت ۲ می‌گفت.

آن‌طور که مخاطبان و رسانه‌ها از نمایش‌های خیره‌کننده بازی در مراسم E3 2019 برداشت می‌کردند، همه چیز طبق برنامه و عالی بود. حتی دمویی که در E3 دیدیم خیلی کامل و درجه یک بود و فکر می‌کردیم فاصله زیادی تا زمان عرضه باقی نمانده است. پس از آن اوایل ۲۰۲۰ ناگهان تکلند به صورت رسمی اعلام کرد Dying Light 2 تا تاریخ نامشخصی تأخیر خورده و از آن زمان استودیو در سکوت کامل فرو رفت.

در آن زمان پی بردن به دلیل این سکوت خبری عجیب دشوار بود و کمتر کسی می‌توانست حدس بزند پشت درهای بسته تکلند چه می‌گذرد. گرچه حالا با گذر زمان خیلی چیزها آشکار شده؛ مشخصا یکی از مشکلات اصلی که گریبان‌گیر تمامی استودیوهای بازی‌ساز شد، کووید-۱۹ بود. دشواری‌ها و مسائل مرتبط با این پاندمی موجب تأخیر اکثر بازی‌ها و پیچیده شدن شرایط کاری در استودیوها شد. اما از طریق اطلاعات درز کرده می‌توانستیم حدس بزنیم مشکل تکلند تنها پاندمی نیست و موضوعاتی ترسناک‌تر در پس پرده اتفاق افتاده است.

در نتیجه، حدس خیلی از مخاطبان درست بود؛ در ماه ژوئن کریس اَولون به خاطر اتهامات جنسی از پروژه دایینگ لایت ۲ کنار گذاشته شد. او یکی از مهم‌ترین نویسندگان بازی بود ولی این نقش اساسی و مهم هم نتوانست او را از شر اتهامات وارده نجات دهد.

تکلند بلافاصله پس از درز اخبار مرتبط با اولون اعلام کرد «مسائلی چون آزار جنسی و توهین به افراد در استودیو ما با بیشترین دقت بررسی می‌شود و ما چنین رفتارهایی را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم. این موضوع درباره‌ی کارکنان داخلی و مشاوران خارجی‌مان صدق می‌کند که کریس جزء آن‌هاست. به همین دلیل ما پس از صحبت با کریس اولون تصمیم گرفتیم به همکاری‌امان خاتمه دهیم.»

در این دوره پرتنش تکلند یک بیانیه رسمی منتشر ساخت و در آن تأیید کرد Dying Light 2 همچنان در دست توسعه است تا شایعه‌های تند رسانه‌ها کنار زده شود. شایعه‌های مذکور از جایی شروع شد که یک رسانه لهستانی مدعی شد توسعه بازی «افتضاح پیش‌ می‌رود» و آینده آن خوب به نظر نمی‌رسد. در پاسخ، تلکند این بیانیه را در مجله Escapist منتشر کرد:

آن مقاله شامل مطالب نادرستی است و ما تلاش کردیم با ارائه یک سری توضیحات نویسنده‌اش را قانع کنیم. از آنجایی که ما به شفافیت اعتقاد داریم، به نویسنده مقاله فرصتی دادیم با برخی از کارمندان ما صحبت کند تا آن‌ها چشم‌انداز متفاوتی از کار را، نسبت به داستان‌هایی که منابع بی‌پایه عنوان کرده بودند، ببیند. ما اطلاعات گسترده‌ای در اختیار نویسنده قرار دادیم اما متأسفانه خیلی از آن‌ها در مقاله استفاده نشد.

شایعه‌ها و گزارش‌های منفی حول این استودیو آنچنان شدت گرفت که خیلی از مخاطبان به انتشار دایینگ لایت ۲ امیدی نداشتند. در همین دوران سخت، تکلند برای مدتی طولانی در سکوت فرو رفت و قریب به یک سال حتی کوچک‌ترین خبری از وضعیت استودیو یا توسعه بازی نشنیدیم. سپس در ماه ابتدایی ۲۰۲۱ خبر رسید پاول سلینگر، کارگردان هنری و نویسنده بازی Dying Light 2 بعد ۲۲ سال راهی مقصد جدیدی می‌شود.

همان زمان به‌نظر می‌رسید که تکلند نیازمند آرامش کافی و صد البته تغییرات اساسی در مواضع مدیریتی بود. در نقطه فعلی، می‌توان با قطعیت گفت که استودیو لهستانی به‌خوبی از آن بحران عبور کرده و با جاه‌طلبی و قدرت بیشتری بازگشته است.

تصویری از بازی دایینگ لایت 2

دوران پسا بحران

پس از شکسته شدن سکوت خبری، تلکند با انتشار بیانیه‌ها، تریلرها و جزئیات مختلف از Dying Light 2 نشان داد وضعیت بازی پس از تأخیرهای طولانی و شرایط دشوار مدیریتی اصلا بد نشده و طرفداران باید حسابی به آینده امیدوار باشند.

تکلند در نخستین اعلامیه‌های خود تأیید کرد قسمت دوم Dying Light جایی در سال ۲۰۲۱ راهی بازار می‌شود و سپس شاهد آغاز کمپین‌های تبلیغاتی جذاب بازی بودیم. اوایل خرداد ماه سال جاری بود که روز ۷ دسامبر (۱۶ آذر) به‌عنوان تاریخ عرضه دایینگ لایت ۲ معرفی شد که این موضوع هم دوام زیادی نداشت و بازی تا ١۵ بهمن ١۴٠٠ تأخیر خورد. گرچه فکر می‌کنم این تأخیر کوچک و نهایی اصلا نشانه بدی نیست و طرفداران در این تاریخ با یک بازی کامل و سیقل یافته مواجه خواهند شد. در هر حال سایبرپانک ۲۰۷۷ یک بار و برای همیشه نشان داد منتظر گذاشتن مخاطبان خیلی بهتر از ناامید کردن آنان است.

این‌طور که پیداست مدیریت بحران در تکلند به نحو احسن انجام شده و حالا فقط باید منتظر دست‌پخت جدید توسعه‌دهندگان باشیم. تریلرها و جزئیات تازه‌ای که از بازی منتشر شده نشان می‌دهد Dying Light 2 پتانسیل پشت سر گذاشتن قسمت قبلی را دارد و باید منتظر یک بازی بزرگ‌تر، جاه‌طلبانه‌تر، متنوع‌تر و احتمالا ترسناک‌تر باشیم. حالا که با بخشی از مسیر پر پیچ و خم تکلند حین توسعه بازی آشنا شدیم، بهتر است برویم سراغ اصل ماجرا، یعنی جزئیات خود بازی.

داستان Dying Light 2

برخلاف خیلی از دنباله‌ها که مستقیما سراغ همان شخصیت‌های قبلی و ادامه داستان می‌روند، Dying Light 2 ارتباط آنچنان مستقیمی به قسمت اول ندارد. اینجا دیگر خبری از هران، کایل کرین، برج (The Tower)، غدیر سلیمان، جید آلدمیر و… نیست.

این‌بار شما کنترل ایدن کالدول (Aiden Caldwell) را بر عهده می‌گیرید که ۱۵ سال پس از وقایع آخرالزمانی در پایان Dying Light: The Following به دنبال خواهر گمشده خود است. ایدن کودکی هولناکی داشته و احتمالا به همراه خواهرش تحت آزمایش‌های غیرقانونی و غیر انسانی قرار می‌گرفته. گذشته‌ی او هم رموز و بخش‌های پنهان بسیاری دارد و وی ظاهرا به تنهایی نمی‌تواند به آن‌ها پی ببرد؛ در نتیجه به‌عنوان بخشی از گروه مهاجران (Pilgrims) وارد شهر می‌شود تا خواهر خود را در آخرین سنگرگاه انسانیت پیدا کند.

گرچه باید بدانید ایدن پیش از آغاز داستان بازی آلوده شده و باید مدام برای زنده ماندن در تقلا باشد. او مهارت‌های ورزشی و مبارزه‌ای منحصر به‌فردی دارد، تا جایی که تصمیمات وی می‌تواند سرنوشت شهر را دستخوش تغییر کند. در آخر این بخش می‌توان اشاره کرد که تمام کردن داستان اصلی بازی بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت زمان می‌برد اما اگر بخواهید به مراحل فرعی و تمامی فعالیت‌های جانبی بپردازید، بیش از ۱۰۰ ساعت درگیر آن خواهید بود.

تصویر گیم‌پلی دایینگ لایت 2

گیم‌پلی، نقطه قوت بازی‌های Dying Light

با وجود قابل قبول بودن داستان قسمت اول دایینگ لایت، نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که گیم‌پلی بهترین بخش آن بود؛ به‌طوری که به شخصه حداقل چند ده بار آن را به پایان رسانده‌ام، بدون اینکه احساس کنم وضعیت گیم‌پلی تکراری یا خسته‌کننده شده. تکه‌تکه کردن زامبی‌ها با اسلحه‌های مختلف و خلاقانه (از لوله آب گرفته تا کارد قصابی و شمشیر سامورایی!) همیشه سرگرم‌کننده بود، حرکات پارکور فوق‌العاده جذاب به‌نظر می‌رسید و مهارت‌هایی که از طریق درخت مهارت سه‌گانه بازی به‌دست می‌آوردیم هم ارزش تمام تلاش‌ها را داشت.

از سوی دیگر با انواع و اقسام زامبی‌ها، سیستم ساخت و تعمیر اسلحه، چرخه شبانه روز، دشوارتر و ترسناک‌تر بودن شهر در شب، مراحل فرعی قابل قبول، طراحی بسیار عالی شهر هران و بسیاری المان‌های جذاب دیگر روبه‌رو بودیم که ترکیبی غنی و فراموش‌نشدنی به ارمغان می‌آورد.

تکلند اکنون با Dying Light 2 تمام المان‌های مذکور را به سطح جدیدی وارد کرده تا موفقیت و محبوبیت آن را تضمین کند. قسمت دوم در «دوران تاریک مدرن» جریان دارد، جایی که تمدن انسانی که ما می‌شناسیم کاملا از بین رفته و روی خاکسترهای آن، یک تمدن نه چندان دلپذیر بنا شده است. اینجا مردم فقط برای بقا و منابع کمیاب به جان هم می‌افتند و ضعفا جایگاهی در پناهگاه‌های امن ندارند.

استودیو سازنده این روایت و طراحی کلی را به بهترین شکل ممکن به‌کار گرفته تا یک گیم‌پلی متفاوت و تکامل‌یافته را به مخاطبان هدیه دهد. در قسمت دوم، شهر شمایل بسیار متناسب‌تری برای انجام پارکور دارد و طبق تأیید اعضای استودیو، تعداد حرکات پارکور اینجا ۲ برابر شده است. این حرکات جذاب و متنوع بیش از پیش به بخش مبارزات بازی راه پیدا کرده‌اند، به‌ نحوی که شما می‌توانید بسیاری از حرکات پارکور را حین مبارزه با دشمنان انسانی یا زامبی به‌کار بگیرید.

درباره‌ی اسلحه‌های بازی هم باید گفت اینجا دیگر خبری از اسلحه‌های گرم نیست و گذشت ۱۵ سال از آخرالزمان به‌خوبی این موضوع را توجیه می‌کند. شما در مجموع می‌توانید از ۲۰۰ سلاح مختلف در بازی استفاده کنید که عدد تحسین‌برانگیز و جذابی است. مشخصا بخش ساخت اسلحه به‌وسیله قطعات بازیافتی در Dying Light 2 بهبودهایی داشته و باید منتظر تنوع عالی در شمایل و کارکرد اسلحه‌ها باشید.

به گفته تیمون اسمکتالا، طراح ارشد دایینگ لایت ۲، نقشه‌ی بازی نسبت به قسمت اول بیش از دوبرابر بزرگ‌تر شده و این وسعت زیاد فقط به اندازه نقشه ختم نمی‌شود و قسمت دوم از نظر عمودی هم وسیع‌تر شده (به این معنا که فضای داخلی بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌ها قابلیت اکتشاف دارد).

تصویری از شهر دایینگ لایت 2

طلایی‌ترین تغییر قسمت دوم

احتمالا کلید طلایی تکلند در بازی Dying Light 2 استفاده از المان‌های نقش‌آفرینی (RPG) باشد. این‌بار به‌جای حضور تنها دو گروه در بازی (ساکنین برج و ارتش رایس یا همان غدیر سلیمان)، گروه‌های متعددی در شهر دیده می‌شوند و شما برای اتحاد یا دشمنی با بیشتر آن‌ها کاملا مختار هستید. شما می‌توانید بر اساس ارزش‌های شخصی یا نیازهایی که جهت رسیدن به اهداف خود دارید، به یکی از این گروه‌ها کمک کنید و دیگران را کنار بزنید؛ جالب‌تر اینکه چنین تصمیماتی از سوی شما می‌تواند مستقیما شمایل و فضای شهر را تغییر دهد و حتی سرنوشت مردم را زیر و رو کند.

به‌عنوان مثال ممکن است شما حین سفر در شهر با یک گروه از قاچاقچیان آب مواجه شوید. در اینجا دو انتخاب پیش‌روی شماست؛ کشتن آن‌ها و تحویل دادن منابع آبی به محافظان صلح (Peacekeepers)، یا همراهی با قاچا‌چیان. اگر گزینه اول را انتخاب کنید، آب در منطقه بهتر جریان پیدا می‌کند، خیابان‌ها امن‌تر می‌شوند، و البته کوچک‌ترین قانون‌شکنی توسط محافظان با طناب دار پاسخ داده خواهد شد. در سناریو دوم، ساکنین منطقه دچار کم‌آبی می‌شوند و قدرت محافظان صلح به‌شدت کاهش می‌یابد. همچنین مردم باید بابت آب به قاچاقچیان پول پرداخت کنند و شما بخشی از سود فروش آب را هم به دست می‌آورید. علاوه بر این‌ها اگر اهل دردسرسازی باشید، با کمرنگ شدن حضور محافظان صلح کمتر کسی با شما پنجه در پنجه می‌شود.

حال اگر این المان جذاب را در کنار تنوع عالی گروه‌ها و شخصیت‌های بازی بگذارید، متوجه می‌شوید که دنیای دایینگ لایت ۲ می‌تواند با تک‌تک تصمیمات شما دستخوش تغییر شود و سرنوشت کاراکترهای مختلف به سمت نابودی یا سعادت برود. از این جهت، احتمالا تجربه هر کدام از بازیکنان با یکدیگر تفاوت فاحشی داشته باشد و اینگونه ارزش تکرار بازی هم به شکل کاملا چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

بازگشت بهترین‌های Dying Light در قسمت دوم

پیش‌تر هم در این مقاله اشاره کردیم که تکلند اساسا خیلی از المان‌های جذاب بازی اول را به Dying Light 2 آورده و آن‌ها را به تکامل رسانده است. مثلا تنوع زامبی‌ها این‌بار حتی بیشتر از گذشته شده و شاهد حضور زامبی‌های باس فایت گونه هم هستیم. همچنین چراغ‌های UV جهت دور نگه داشتن زامبی‌ها در شب، قابلیت خرید و فروش اسلحه و دیگر ‌آیتم‌ها، ارتقا اسلحه‌ها از طریق سیستم ساخت و ساز (Crafting)، به‌دست آوردن مهارت‌های جدید و تقویت قدرت‌های شخصیت اصلی به‌وسیله درخت مهارت و ده‌ها مورد دیگر، همگی از بخش‌هایی هستند که شاهد حضور یک نسخه بهبود یافته از آن‌ها در بازی دوم هستیم.

از سوی دیگر چرخه فوق‌العاده شبانه روزی هم به Dying Light 2 بازگشته است. در طول روز انسان‌ها حکم‌ران خیابان‌های شهر هستند، اما وقتی خورشید غروب می‌کند تعداد بیشتری از زامبی‌ها از محل سکونت خود بیرون می‌آیند و در کنار آن‌ها زامبی‌هایی بسیار خطرناک‌تر (از جمله Volatileها) بدون هیچ ترحمی شکار خود را تکه و پاره می‌کنند. به همین دلیل، مخاطب یک دوراهی سخت پیش روی خود می‌بیند: شب‌ها هنگامی که زامبی‌ها از ساختمان‌های تاریک بیرون آمده‌اند به سراغ بهترین و دست‌نخورده‌ترین منابع برود و صدالبته بیشترین خطر را به جان بخرد، یا اینکه به فکر جان عزیز خود باشد و شب‌ها در پناهگاه زیر نور UV استراحت کند و بزرگ‌ترین شانس‌ها را از دست بدهد.

پاراگلایدر در باز ی Dying Light 2

با پاراگلایدر و قلاب جابه‌جایی در شهر آسان‌تر شده است

قلاب (Grappling Hook) در بازی اول هم حضور داشت که به قسمت دوم هم بازمی‌گردد. گرچه این‌بار پاراگلایدر هم به بازی اضافه شده تا جابه‌جایی در شهر آسان‌تر از همیشه شود. گرچه شما این سری می‌توانید ابزار مذکور را به شکل‌های مختلفی ارتقا دهید و قرار نیست وسایلتان از ابتدا تا انتها به یک شکل باشند.

در هر حال با توجه به اینکه وسعت نقشه دایینگ لایت ۲ نسبت به بازی قبلی افزایش چشم‌گیری داشته، طبیعی است که سفر به مناطق مختلف آن زمان بیشتری بطلبد. سازندگان برای جلوگیری از برخی دشواری‌ها و خسته‌کننده شدن گیم‌پلی، وسایلی نظیر پاراگلایدر را به بازی اضافه کرده‌اند تا شما با سرعت بیشتری از یک نقطه به نقطه دیگر شهر بروید.

ترکیب پارکور و مبارزات در Dying Light 2 می‌تواند انقلابی باشد

بارتوش گلووا کولون (Bartosz “Glova” Kulon)، مغز متفکر و برنامه‌نویس اصلی ساختار مبارزه و پارکور بازی، در مصاحبه اخیر خود با دوال شاکرز گفت: «رویکرد ما برای ساخت بازی این بود که مبارزه و پارکور را تا آنجا که ممکن است با هم و با جهان بازی ادغام کنیم. ما هر حرکت از مبارزه و هر حرکت از پارکور را تجزیه و تحلیل کرده و فکر کردیم که چگونه می‌توانیم از آن‌ها در حرکت و ترکیب با یکدیگر استفاده کنیم. به‌عنوان مثال، پریدن روی یک مانع، چیزی است که زیاد اتفاق می‌افتد.

ما قابلیت ضربه در حین پریدن را به پریدن ساده اضافه کردیم تا بازیکن بتواند هنگام پریدن دشمنان را هم لگد کند. مثلا در بحث نبرد، در صورتی که دشمن ضربه‌ی محکمی به شما بزند، می‌توانید خم شوید و یا می‌توانید روی ضربه او بدل بزنید و از آن برای ضربه زدن به دشمن پشت سر خود استفاده کنید. توضیحات شاید به‌نظر پیچیده بیاید، اما ما آن را درون بازی تا جای امکان ساده و رضایت‌بخش کردیم.»

اعضای تکلند به همین‌ها هم قانع نشده‌اند و حتی فضا و طراحی شهر را به شکلی در آورده‌اند تا بیشترین مزیت را به بازیکنان بدهد. به گفته بارتوش محیط بازی دایینگ لایت ۲ طوری طراحی شده تا از تحرک بازیکنان به خوبی پشتیبانی کند؛ یعنی شما بتوانید از دیوارها، تیرها و طاقچه‌ها استفاده کنید و یا در مواردی با بهره‌گیری از نیروی گرانش یک دشمن را از پای در آورید.

بهترین بخش بازی آنجا است که شروع به ترکیب کردن همه کارها با هم می‌کنید. بنابراین انجام ترکیبی از همه کارها چیزی است که از بازی دوم واقعا مرا مجذوب خود کرده. می‌توانید حین فرار از دست دشمن از پنجره عبور کنید، به عقب برگردید، پنجره را بگیرید، خودتان را به بالا بکشید و به صورت تعقیب کننده خود ضربه بزنید. به جرأت می‌توانم بگویم که آزادی عمل بازی و مسیرهای مختلف انجام آن بی‌نهایت رضایت‌بخش است.

پارکور در Dying Light 2

بازیگر سریال مندلورین در Dying Light 2 حضور دارد

رزاریو داوسون که سال گذشته نقش شخصیت مشهور آهسوکا تانو را در سریال مندلورین (The Mandalorian) ایفا کرد، در قسمت دوم دایینگ لایت به‌عنوان شخصیت « لاوان» حضور دارد. لاوان زنی جنگجو و سرسخت است که می‌خواهد تمام افرادی که او را گمراه کرد‌ه‌اند به قتل برساند. شخصیت‌پردازی لاوان لایه‌های پنهان جذابی دارد و المان‌های نقش‌آفرینی بازی به‌خوبی روی او پیاده شده‌ است.

طبق تأیید تکلند، تصمیمات شما حین مواجهه با این شخصیت می‌تواند مستقیما روی سرنوشت وی تأثیر بگذارد. شما می‌توانید با کردار خود او را به یک قاتل و انتقام‌جو تبدیل کنید، یا اینکه وی را در صف انسان‌های شریف و کمک‌کار بازماندگان قرار دهید؛ انتخاب با شماست.

سخن پایانی؛ تکلند محکوم به پیروزی

حداقل طبق اطلاعات ظاهری که از وضعیت فعلی تکلند داریم، می‌دانیم این استودیو خوش‌نام لهستانی جهنم و بحران سال گذشته را کاملا پشت سر گذاشته و وارد یک فضای مثبت و باثبات شده است. اتفاقاتی که طی سال گذشته آن‌ها را مجبور به گوشه‌نشینی و سکوت کرد، انتقادات بسیاری به همراه داشت و از نظر اقتصادی هم به آن‌ها لطمه زیادی زد. در نتیجه، تکلند حالا که حدود ۷ سال از عرضه بازی قبلی‌اش می‌گذرد «باید» میوه رسیده و سنگینی از درخت توسعه Dying Light 2 بچیند؛ در غیر اینصورت، بعید نیست این استودیو به سرنوشتی شوم و خارج از تصور دچار شود یا اینکه نهایتا ابرشرکت‌هایی مثل مایکروسافت دست به خرید آن بزنند.

استودیویی مانند CD پراجکت رد به‌خاطر موفقیت تاریخ‌ساز ویچر ۳ آنقدر پشتوانه مالی خوبی داشت که پس از فجایع عرضه سایبرپانک ۲۰۷۷ به طور کامل زمین نخورد، اما تکلند کاملا آگاه است که چنین مزیتی ندارد و باید بهترین بازی ممکن (در حد توان خودش را) به مخاطبان ارائه دهد. به طور خلاصه، Dying Light 2 «مجبور است» به اندازه‌ای که اکنون نشان می‌دهد کم‌نقص، ساختارشکن، منحصربه‌فرد و حتی در پاره‌ای از موارد انقلابی باشد. اگر این موارد به حقیقت تبدیل نشوند، می‌توانید با خیال راحت فاتحه‌ای بالای سنگ قبر استودیو بخوانید و با آن وداع کنید.

با تمام این اوصاف تأخیر دو ماهه اخیر بازی و همچنین رفتار توسعه‌دهندگان و مدیران تکلند اتمسفر امیدوارکننده‌ای برای مخاطبان و رسانه‌ها ایجاد کرده و به شخصه فکر می‌کنم Dying Light 2 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. گرچه، زمان بهتر از هر قاضی دیگری سرنوشت همه چیز را مشخص خواهد کرد.

بازی Dying Light 2 قرار است در تاریخ ۴ فوریه (۱۵ بهمن ۱۴۰۰) برای پی‌سی، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس/اس، پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ منتشر شود.

نام لاتین بازی: Dying Light
تهیه‌کننده: Techland
سازنده: Techland
سبک: اکشن اول شخص
پلتفرم: پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس سری، کامپیوتر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 339 views بار دسته بندی : بازی ویدیویی تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.